Wichita State University

Table of Contents

Locations

  1. Martin H. Bush Outdoor Sculpture Col

    1. Night Tree

      Louise Nevelson
      Night Tree, 1971
      Corten steel

      Wichita State University Purchase with Student Privilege Fund

      “We learned that the artist was a woman in time to check our enthusiasm. Had it been otherwise, we might have hailed these sculptural expressions as by surely a great figure …” So states an infamous review of Louis Nevelson’s 1941 exhibition at the Nierendorf Gallery. Nevelson’s innovation and talent eventually triumphed over 20th-century sexism, and today she is recognized as one of the premier modernists, alongside artists such as Jackson Pollock and Mark Rothko.

      Nevelson executed Night Tree late in her career; she was in her 70s when she completed it, and experimenting with steel, rather than her trademark wood. However, the sculpture fits into her larger body of work. In her signature style, Nevelson composed Night Tree out of a variety of smaller shapes, like a three-dimensional collage. In fact, Nevelson described her metal assemblages as “sculpture-collage.” Like many of her sculptures, Night Tree originally possessed a very dark surface color, although it has gradually rusted over time. It still retains a suggestive, mysterious air, however.

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      Louise Nevelson
      Night tree (Árbol nocturno), 1971
      Acero corten

      Compra de la Universidad Estatal de Wichita con el Fondo de Privilegios Estudiantiles

      “Aprendimos que la artista era una mujer a tiempo para controlar nuestro entusiasmo. De no ser así, podríamos haber aclamado estas expresiones escultóricas como hechas seguramente por una gran figura...” Así se expresa una crítica infame de la exposición de Louise Nevelson de 1941 en la Galería Nierendorf. La innovación y el talento de Nevelson triunfaron finalmente sobre el sexismo del siglo XX, y hoy se la reconoce como una de las principales modernistas, junto a artistas como Jackson Pollock y Mark Rothko.

      Nevelson realizó Night Tree a finales de su carrera; tenía más de 70 años cuando lo completó y estaba experimentando con el acero, en lugar de su característica madera. Sin embargo, la escultura encaja en su obra en general. Siguiendo su estilo característico, Nevelson creó Night Tree de una variedad de formas más pequeñas, como un collage tridimensional. De hecho, Nevelson describió sus ensamblajes metálicos como "escultura-collage". Al igual que muchas de sus esculturas, Night Tree en su origen poseía un color de superficie muy oscuro, aunque se ha oxidado gradualmente con el tiempo. Aun así, conserva un aire sugerente y misterioso.