Wichita State University

Table of Contents

Locations

  1. Martin H. Bush Outdoor Sculpture Col

    1. Invocation

      Hugo Robus
      Invocation, 1928-1929
      Cast bronze

      Gift of Saul Rosen

      Robus began his career as a painter and didn’t turn fully to sculpture until his mid-thirties. He explained his change in medium by stating that he was, “so fascinated by form that I was building paint upon my canvases a quarter of an inch thick. It became so expensive that I decided to find a medium I could afford.” The medium he chose was plaster; a finished bronze like Invocation can be so costly that some of Robus’ sculptures took more than twenty years to be cast in metal. Robus wanted the works executed in bronze, however, because he “considered ours an age of metal.”

      In this sentiment, Robus took his cue from a group of Italian artists called the Futurists. The Futurists adored technology, warfare, and above all movement. In his manifesto, Futurist poet Marinetti wrote, “We declare that the splendor of the world has been enriched by a new beauty: the beauty of speed. A racing automobile with its bonnet adorned with great tubes like serpents with explosive breath ... a roaring motor car which seems to run on machine-gun fire, is more beautiful than the Victory of Samothrace.”

      Examine Invocation, and see if you can find the influence of the Futurists. How does the sculpture convey the “new beauty” of speed and machinery?

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      Hugo Robus
      Invocation (Invocación), 1928-1929
      Bronce fundido

      Regalo de Saul Rosen

      Robus comenzó su carrera como pintor y no se dedicó completamente a la escultura hasta que tenía alrededor de 35 años. Explicó su cambio de disciplina/medio diciendo que estaba "tan fascinado por la forma en la que construía pintura sobre mis lienzos de un cuarto de pulgada de espesor. Se volvió tan caro que decidí buscar un medio que pudiera pagar". El medio que eligió fue el yeso; una obra terminada en bronce como Invocation puede resultar tan costosa que algunas de sus esculturas tardaron más de veinte años en fundirse en metal. Sin embargo, Robus quería que las obras se ejecutaran en bronce porque "consideraba nuestra época como una de metal".

      En este sentimiento, Robus se inspiró en un grupo de artistas italianos llamados los futuristas. Los futuristas adoraban la tecnología, la guerra y, sobre todo, el movimiento. En su manifiesto, el poeta futurista Marinetti escribió: “Declaramos que el esplendor del mundo se ha enriquecido por una nueva belleza: la belleza de la velocidad. Un automóvil de carrera con su capó adornado por grandes tubos como serpientes y un aliento explosivo… un carro que parece correr con fuego de metralleta, es más bello que la Victoria de Samotracia”.

      Examina Invocation y observa si puedes encontrar la influencia de los futuristas. ¿Cómo transmite la escultura la "nueva belleza" de la velocidad y la maquinaria?